Sport er noget vi alle har et tilhørsforhold til. Enten er det noget vi selv har spillet, eller også er det noget vi følger fast på tv. De fleste af os, faldt fra at dyrke sporten, da vi fandt ud af at vi ikke var gode nok til topniveauet, eller da interessen begyndte at falde på noget andet. Pointen er, at sport er noget vi alle kender, hvorfor vi har udarbejdet en artikel om de største trends indenfor sportens verden.
E-sport
Er en gigatrend vi ikke kommer udenom. E-sport har vokset fra at være en niche til at være et globalt fænomen, med mange hundrede millioner følgere verden over. Der er dog en diskussion kørende om hvorvidt E-sport er en reel sport. Mange mener, at da der ikke dyrkes fysisk aktivitet kan det ikke anses som værende en sport. Modargumenter lyder på, at siden der konkurreres om større præmiepuljer, på et niveau hvor kun de bedste kan være med på, at det så er en sport. Diskussion blander vi os ikke i. Men med nuværende seertal på 436 millioner og et forventet seertal på 650 millioner i 2023, kan det være der er noget om snakken.
AR & VR i sport
I har hørt om det før. Og I kommer til at høre om det igen. Augmented reality og virtual reality er 2 fænomener, der kommer til at bære stort præg på sportens verden. Allerede nu ses det, at flere topfodboldklubber benytter sig af virtual reality til træning og taktiske instrukser til spillere og andre interessenter i klubben. En spiller ’oplever’ derfor sine foreslåede løbemønstrer og andre taktiske instrukser, i stedet for at få dem tegnet på en tavle. Ydermere spås en fremtid hvor sport ikke ses på tv, men ’opleves live’ via virtual reality. Det vil altså føles som om, at pågældende person befinder sig live på stadion. Dette vil altså sige, at når du sidder hos dit lokale autoværksted Glostrup, og venter på at din bil bliver serviceret, så kan du følge med i kampen, live.
Big data i sport
Big data er et fænomen der omhandler, at alt tilgængeligt data bliver indsamlet, analyseret og benyttet. Big data er allerede begyndt at blive et emne i sport, og det spås at det vil blive benyttet endnu mere i fremtiden. Der analyseres på emner som, hoppehøjde i basketball og hvordan denne kan optimeres, specifikke modstanderinstrukser i fodbold, som fx at modspilleren afleverer i gennemsnit med højre fod 80% af gangene i kampens indledende 10 minutter. Alt denne data bliver tracket, analyseret og videreformidlet.