God trivsel og arbejdsmiljø er ikke kun vigtige faktorer forbeholdt uddannelsesinstitutioner, men også arbejdspladser.
Dårlige forhold og fremtidige konsekvenser
Har du, ligesom mange personer, en tilknytning til arbejdsmarkedet i form af et fuldtidsarbejde, hvor du arbejder alle ugens 5 hverdage, bruger du en stor del af dit liv på arbejdspladsen. Det at man bruger en stor del af sin tid på arbejdspladsen medvirker til at et godt arbejdsmiljø og trivsel, får en større betydning.
Det er vigtigt at ens arbejdsplads opfylder de fysiske krav i form af gode sanitære forhold, godt indeklima, sikkerhedsstandarder mv. Men det er ikke kun de fysiske forhold der sætter dagsordenen for ens sundhed. De fleste har på deres arbejdspladser et netværk af kollegaer, som man i samarbejde skal løse, planlægge og udforme opgaver med. God kommunikation er her en vigtig forudsætning for den generelle trivsel og produktiviteten. Mennesker er sociale væsner, hvorfor der kan derfor være en lang række sundhedsmæssige konsekvenser forbundet med dårlige forhold af kollegaskab og kommunikation på arbejdspladsen. Dårlig trivsel vil føre til fjendskab, nedsat motivation og øget sygefravær, som et resultat af øget stress og depression.
Herudover, er virksomhedens ansatte langt oftest dens vigtigste aktiv. Det er dem der faciliterer værdien i virksomheden og udformer udviklingen. For arbejdsgiveren betyder dette at konsekvenserne af et dårligt arbejdsmiljø, vil i forskellige grader manifesterer sig negativt på bundlinjen. Herudover, hvis forholdene er betydelig dårlige, kan medføre til dårligt omdømme og straffe. Der findes mange eksempler på navne af virksomheder og organisationer som er blevet synonymer med dårligt arbejdsmiljø og usunde forhold.
Alment men fundamentalt vigtigt
Et godt arbejdsmiljø er således en vigtig ting at etablere, men også vedligeholde. Et godt arbejdsmiljø medvirker til højere motivation hos medarbejderne, bedre arbejdskvaltiet og en større tildens til at hjælpe hinanden komme i mål med virksomhedens målsætninger og opgaver.
Det er dog arbejdsgiverens job at sikre dette, men det kan for nogle arbejdsgivere være et udfordrende stykke arbejde. Det kan i sådan nogle situationer være meget behjælpeligt at søge arbejdsmiljørådgivning hos professionelle. Der findes nemlig fagfolk og konsulenter med dybdegående erfaring indenfor opretholdelse af etablering af gode arbejdsmiljøer og forhold for de ansatte.